Криза, а як наслідок – падіння доходів населення, підстьобує підприємців активно впроваджувати нові "фішки", щоб підігріти споживчий попит. Ідеї вони шукають за кордоном, де технології не в приклад вище, але не забувають стежити і за роботами вітчизняних геніїв-стартаперів. "У нас багато креативних і талановитих умів, але є проблема "витоку мізків". Нам потрібно відкривати більше стартап-шкіл, адже новачкам часто не вистачає бізнес-навичок по комерціалізації проектів. Українці можуть конкурувати з іноземцями у багатьох сферах – віртуальної реальності, біотехнологіях, енергозбереженні тощо. Але потрібно розвивати стартап-культуру", – вважає експерт Андрій Забловський. А поки наша стартап-культура тільки досягає світових масштабів, "Сегодня" з'ясувала, які зарубіжні ідеї вже завойовують світ.

.jpg_02

Чекаємо електрокари без водіїв

Світ відмовляється від авто з двигунами внутрішнього згоряння і все активніше використовує електромобілі. Прагнення рухатися в напрямку екотехнологій дійшло до того, що в Німеччині хочуть повністю піти від виробництва "шкідливих" авто до 30-50-х років цього століття, а в цілому по ЄС, починаючи з 2019-го, збираються оснащувати нові і відреставровані будинки зарядкою для електрокарів. Куди ж рухається автосвіт?

ОРЕНДА. Нідерландська компанія Amber Mobility розробляє проект "Електромобіль в оренду". Ідея проста: людина платить 33 євро (920 грн) в тиждень і використовує будь-електромобіль компанії. "Спецдодаток в смартфоні виявить вільний електрокар поблизу. Людина відкриває авто, сідає всередину, застосовує персональні налаштування, зроблені в попередні поїздки. Коли абонплата закінчиться, можна відзначитися в додатку і вийти з машини", – уточнюють в компанії. Крім сервісу, розробники запустять виробництво своїх електромобілів Amber One для здачі в оренду. Характеристики авто такі: максимальна швидкість – 150 км/год, заряду акумулятора вистачить на 400 км шляху. Виробництво тестових Amber One намічено на 2018-й, а орендний сервіс запрацює в 2020-му в нідерландському місті Ейндховен.

БЕЗПІЛОТ. Мабуть, найбільший прорив в цій сфері зробила Tesla: їх авто вже здатне самостійно відвозити пасажира в потрібне місце. Причому, висадивши людину, машина сама шукає місце і спокійно паркується. У той час як запущені в Сінгапурі безпілотні електротаксі (стартап nuTonomy) поки не повністю безпілотні, кажуть розробники: "У кріслі водія залишається шофер, щоб в разі проблем взятися за кермо, а на задньому сидінні знаходиться дослідник, що стежить за технікою".

Ці таксі – модифіковані електрокари Renault Zoe і Mitsubishi I-MiEV. Кожне авто оснащене 6-ма наборами лідара – системи світового виявлення об'єктів і визначення дальності лазерами. У компанії хочуть запустить автоаналогі в інших містах Азії, США, ЄС. Повністю роботизовані таксі впровадять в 2018-му. Схожий сервіс таксі без водіїв хоче реалізувати в Сінгапурі британська компанія Delphi Automotive, а відома українцям Uber планує запускатися в американському місті Піттсбург.

Друк кісток для операції

Лікарі почали друкувати на 3D-принтері протези і проводити операції. Так, в Китаї прооперували 15-річного Лі з діагнозом остеосаркоми: для цього лікарі виготовили трабекулярно-металевий протез великогомілкової кістки. Як зазначає доктор Ту Чонг Кі, протез повинен прижитися в організмі хворого, оскільки виготовлений з микропористого матеріалу і може зростатися з кісткою пацієнта. На цьому революція в медичній 3D-друку не зупиниться: американці вже зайнялися створенням для пацієнтів протезів-кісток, надрукованих з їх стовбурових клітин.

.jpg_05

Генератор тиші для сну і розумний будильник

Ритм життя на планеті стає все швидше, життя – все голосніше, а люди все більше працюють, і як наслідок – все менше сплять. Вчені всерйоз перейнялися цим питанням і намагаються допомогти людям у відпочинку. Так, в США інженери і програмісти розробили прилад, який створює зону тиші. Для цього невеликий пристрій під назвою Muzo потрібно прикріпити на будь-яку плоску поверхню, і воно створить вібрації, що гасять навколишній шум. Також апарат, відзначають розробники з Сан-Франциско, може "створювати приємні звуки для сну або забезпечувати приватність розмов". Очікується, що перші агрегати Muzo почнуть випускати в лютому-квітні 2017 року, а їхня роздрібна ціна складе приблизно $120-160.

Також програмісти вдосконалюють пристрої з функціоналом розумних будильників, які будять своїх власників акуратно, в фазі неглибокого сну. Такі прилади мають ряд і інших можливостей – наприклад, можуть відстежувати основні функції тіла (тиск, температуру, серцебиття). Це дозволяє визначити, коли людині краще засинати і прокидатися. З'являються і розумні будильники для водіїв: вони будять господарів, якщо ті заснули за кермом.

.jpg_06

Сміттєвий контейнер обробляє відходи

Світ все сильніше піклується про навколишнє середовище, розробляючи технології, спрямовані на її захист. Так, французи створили інтелектуальне відро для сміття Eugene. У пристрої розташовані два відділення: в одне складаються відходи для подальшої переробки, в інше – непереробне. Коли відро переповнене, пристрій за допомогою сканера штрих-кодів нагадує власнику, що пора викинути непотріб. При цьому відро запам'ятовує, які упаковки викинуті, після чого вносить їх в список покупок: цей перелік можна подивитися в додатку смартфона. "Розумне відро" з'явиться у продажу в 2017-м, ціна складе $299.

А поляки встановлюють "мізки" в вуличні сміттєві баки. Агрегат Bin-e може ідентифікувати, класифікувати, сортувати відходи і направляти запит про чистку в обслуговуючу компанію. Крім того, бак вміє попередньо обробляти сміття, наприклад, стискаючи пластик. Також Bin-e вчиться розпізнавати нові об'єкти, підключаючись до хмарних баз даних. Очікується, що Bin-e буде готовий до роботи в 2017 році.

.jpg_04

Розетки на склі та "сонячні гриби"

За кордоном активно використовують енергію сонця в приладах. Так, в Дубаї представлений прототип "розумної" розетки: її можна розмістити просто на склі, і заряджати гаджети за допомогою сонячної панелі. Зараз розетка оснащена батареями ємністю 1000 mAh і заряджається за 5-8 годин. Цього вистачить для для підживлення дрібної техніки, наприклад, музичних плеєрів, кажуть розробники. У планах авторів винаходу – зменшити час зарядки розетки і збільшити ємність батареї.

А в Стамбулі енергію сонця активно використовують на вулиці. Для цього турецька технокомпанія Verisun встановила на зупинках "дерев'яні гриби" Mito з сонячними панелями. Це дозволяє заряджати гаджети або виходити в інтернет, поки чекаєш транспорт. У пристрої є вісім USB-портів для підзарядки, а також РК-екран, де вказані розклад зупинок, інформація про станції, найменування маршрутів, температура на вулиці, час прибуття автобуса / трамвая.

.jpg_03

Взуття "росте" разом з дитиною п'ять років

Більше 10 років тому американець Кентон Лі працював волонтером в Кенії. Там він і задумався, чи можна змусити взуття рости: "Я побачив маленьку дівчинку. Мене вразили її туфлі: їх носи були відрізані, а з них стирчали пальці". Кілька років пішло на розробку взуття, що "зростає" на 5 розмірів завдяки липучкам і пряжкам. Підошва їх гумова, верх – шкіряний. Взуття розраховане на 5 років шкарпетки. Туфлі випускаються для дітей 4-9 років і 9-14 років. Вартість пари – $10-30. Уже поставлено 50 тис. пар взуття в 70 країн світу.