17 лютого відбувся круглий стіл з питань нового трудового законодавства,  за участі Міністра розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України Тимофія Милованова, Голови Комітету з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів  Галини Третьякової, заступниці Міністра економіки Свириденко Юлії, експертів з трудового права, представників аналітичних центрів та представників бізнес-асоціацій УРБ.

Організаторами заходу виступили Українська Рада Бізнесу та Економічна експертна платформа.

Тимофій Милованов розповів про стратегію уряду, яка орієнтується на людський капітал. Він зазначив, що найважливішим для розвитку економіки Міністерство бачить розвиток ринків – ринок землі, ринок праці, ринок капіталу, ринок товарів та послуг, а також розвиток ланцюгів доданої вартості. Всі ці завдання та шляхи їх вирішення містяться у Економічній стратегії, яку Уряд планує реалізовувати.

Представники бізнес-асоціацій та експерти зазначили, що радянське трудове право, що досі діє в Україні, – не відповідає вимогам сучасної ринкової економіки. На думку представників бізнес-об’єднань доцільно його осучаснити та лібералізувати, забезпечити перехід до договірного трудового права, яке передбачає встановлення особливостей умов роботи на підприємстві шляхом перемовин та встановлення домовленостей між працівником і роботодавцем. Проєкт № 2708 “Про Працю” передбачає ці новації, а також закріплює соціальні гарантії, що встановлені Конституцією та міжнародними договорами, що ратифіковані Україною. В той же час, проєкт містить низку дискреційних норм, які варто обговорити та доопрацювати.

Єфрем Лащук, представник Асоціації «IT Ukraine» зазначив, що передбачені  Статтею 94 права державних інспекторів праці надто широкі, серед них: “без попереднього повідомлення в будь-який час відвідувати будь-які робочі місця (крім робочих місць дистанційної роботи) для проведення інспекційного відвідування з питань, що належать до їх компетенції”, “вилучати або брати з собою для аналізу зразки матеріалів і речовин, які використовуються або обробляються, за умови повідомлення роботодавцю або представнику працівника про те, що матеріали або речовини були вилучені або взяті з цією метою” тощо.

Щодо цих пунктів варто зазначити, що не можливо реалізувати проведення інспекційного відвідування у будь-який час, це можливо реалізувати тільки у будь-який робочий час. Також необхідно врахувати, що право на допит особи має лише той, хто проводить досудове розслідування правопорушення, або суд. В інших випадках отримувати пояснення або інформацію можливо лише у порядку добровільного надання інформації. Щодо вилучення будь-якого майна, що є власністю особи, – це можливо тільки в процесі кримінального провадження і регламентується Главою 16 КПК, має назву «тимчасове вилучення майна».

 

Ольга Пантелеймонова, генеральний директор Star Media повідомила, що у Статті 13 надається визначення трудових відносин та певний перелік критеріїв. Зі змісту цієї статті випливає, що для визнання відносин між особами трудовими, достатньо принаймні однієї ознаки, оскільки у законопроекті взагалі відсутнє положення, за яким трудові відносини мають характеризуватися лише сукупністю ознак. Поточне формулювання вкрай дискреційне та надає широку можливість «перекваліфікації» відносин перевіряючими органами на власний розсуд – що створює значні корупційні ризики.

Необхідно встановити критерії, які за їх одночасної наявності дають змогу встановити, що ця особа є саме найманим працівником – це буде суттєвим позитивним кроком – дозволить мінімізувати дискрецію, зменшити ймовірність безпідставного застосування штрафу та мінімізувати корупційні ризики.

Ганна Стрикун, представник «Національної організації роздрібної торгівлі», зазначила, що переведення обліку трудового стажу працівників у електронний формат – відмова від паперових трудових книжок та облік за даними Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхуванням – дозволить спростити документообіг, вирішить проблему втрачених, невірно заповнених трудових книжок, спростить оформлення працівників тощо. В той же час необхідно забезпечити просту процедуру доповнення та перенесення інформації до електронної бази даних про стаж працівників, який був до введення електронного обліку ЄСВ (підтвердити стаж працівник може в уповноваженому органі пред’явленням оригіналу трудової книжки або довідкою з місця роботи), а також забезпечити безперешкодний  доступ працівників до нових баз даних.

 

Грігол Катамадзе, Президент Асоціації платників податків України, член Наглядової ради Української Ради Бізнесу зазначив, що АППУ зібрала пропозиції до проєкту з усіх регіонів України та ці агреговані пропозиції передано до профільного Комітету ВРУ. Вцілому бізнес вважає проєкт “Про працю” позитивним, необхідно тільки внести певні коригування до другого читання з метою зменшення дискреції та різночитань.

Надія Бедричук, виконавчий директор Української асоціації прямого продажу, член Наглядової ради Української Ради Бізнесу наголосила, що проєктом передбачено штрафів за “дрібні” порушення трудового законодавства – у розмірі мінімальної заробітної плати за кожне таке порушення. Такий високий розмір штрафу за дрібні порушення, більш того – за кожне – вбачається недоцільним, таких штрафів не було раніше передбачено законодавством. Цю норму пропонується доопрацювати до другого читання та запровадити перше попередження або встановити один штраф за сукупність дрібних порушень.

Про хвилю перевірок інспекції з праці в Сумській області розповіла Світлана Іченська, Голова Спілки підприємців, орендарів та власників Сумської області: «Ми зраділи зниженню штрафів та тому, що буде попередження. Але на практиці використовують статтю адмінкодексу та виписують штрафи. Не може мале підприємство вести шалений документообіг. Необхідний спрощений облік кадрів для ФОП. Щодо компенсацій при звільненні – недобросовісні робітники можуть скористатись цим».

Борис Емельдеш, Голова ГО “ВСЕУКРАЇНСЬКА ПРОФЕСІЙНА АСОЦІАЦІЯ ПІДПРИЄМЦІВ”, запропонував додати можливість для ФОП прописати у трудовому договорі спрощений кадровий облік.

Відповідаючи на питання Міністр Тимофій Милованов зазначив, що повністю розділяє необхідність внесення до проєкту певних уточнень до другого читання, зокрема важливим є більш чітко визначити повноваження державних інспекторів праці, врегулювати питання щодо терміну давності по цим видам порушень тощо. Щодо перевірок: наразі узгоджені дві хвилі, спочатку Держпраця попереджає, проводить інформаційні заходи. За підсумками першої хвилі рахується, скільки є працівників – звіряється із даними реєстрів. Так, виявлено 15 тис.підприємств, які мають розбіжності, з них 3,5 тис. – з великим відсотком розбіжностей. Тож друга хвиля йде на ті підприємства, де була найбільша кількість розбіжностей, та перевіряють, чи виконані попередні зауваження. «Якщо є приклади зловживать – сповіщайте», – закликав Міністр.

Галина Третьякова звернула увагу на те, що «якщо чесно порахувати бюджет пенсійного фонду, то він подвоїться. Треба змінити парадигму компенсацій та пільг». Економічний ривок можливий лише у разі, якщо розвантажимо соціальні зобов’язання. Крім того: молоді і не тільки люди хочуть укладати договори із роботодавцем самостійно, а не колективно.

Вона також повідомила, що перенесення інформації до електронної бази даних про стаж працівників, який був до введення електронного обліку ЄСВ, буде врегульовано на рівні підзаконних актів, також буде забезпечено безперешкодний  доступ працівників до нових баз даних. Трудові відносини мають визначатися виключно сукупністю ознак, відповідні правки буде внесено до другого читання.

Свириденко Юлія зазначила, що дійсно у проєкті необхідно зробити низку коригувань, надати визначення деяким термінам, зокрема “мобінг”, знайти баланси повноважень інспекторів праці, щоб з одного боку не зашкодити білому бізнесу, а з іншого – мати можливість детінізувати ринок праці. Міністерство відкрито до дискусій та готове працювати над удосконаленням проєкту.

 

За підсумками дискусії учасники дійшли спільного бачення майже по всім пунктам та домовились про подальшу системну роботу по доопрацюванню та реалізації проєкту.